09
Jan

عایق بندی صوتی پنجره

بررسی عوامل موثر در عایق بندی صوتی پنجره

پنجره های دوجداره پی وی سی و آلومینیوم شرکت چهلستون از عایق صوتی بسیار بالایی برخوردار هستند. پنجره های دوجداره با پروفیل های pvc  با پهنای 6 و 7 سانتی متر و تعداد لایه های پروفیل ( کانال یا حفره ) 3 کاناله ، 4 کاناله و 5 کاناله با در نظر گرفتن وزن پروفیل ( بدلیل ضخامت لایه ها ) و نوع لاستیک مصرفی و انتخاب شیشه مناسب و نصب و درزبندی و آببندی دور پنجره ها با مواد با کیفیت همگی در کنار هم کمک زیادی به عایق صوتی و هوایی پنجره می نمایند.

در ابتدا هر چقدر وزن پروفیل و سپس عرض و لایه های داخلی پروفیل بیشتر باشد نشانگر این است که انتخاب خوبی برای پروفیل نموده ایم پس از انتخاب پروفیل پی وی سی باکیفیت و استاندارد نوبت به لاستیک های دور پنجره می رسد که این لاستیک ها حتما باید از نوع EPDM و قابل تعویض باشد و بیشتر هوا و سر و صدا از حد فاصل بین پروفیل پی وی سی یا الومینیوم و دیوار و حد فاصل پروفیل پنجره و لاستیک های درزبندی وارد می گردد. استفاده از لاستیک ( گسکت ) استاندارد و با کیفیت کمک بسیار زیادی در عایق بودن پنجره می نماید. در داخل پروفیل های PVC از گالوانیزه جهت استقامت بیشتر پروفیل استفاده می شود که شاید در ظاهر نقشی در عایق بودن پنجره نداشته باشد ولی نبودن گالوانیزه در پروفیل PVC  باعث دفرمه شدن پروفیل می گردد در نتیجه عایق بندی خوبی را بهمراه نخواهد داشت.

شیشه دو یا سه جداره

انتخاب شیشه دوجداره و یا سه جداره در عایق کردن صدا اهمیت بسزایی دارد.

انتخاب شیشه استاندارد بر روی پنجره ها با ضخامت خاص و انتخاب لایه های مناسب نسبت به جایگاه پنجره  و تزریق آرگون از دیگر موارد مهم عایق بودن پنجره می باشد . در شیشه های دوجداره بهتر است که دو لایه شیشه دارای ضخامت یکسان نباشد ؛ بطور مثال دولایه شیشه 4 میل نباشد، بهتراست که یک لایه 4 میل  و یک لایه 6 میل باشد یا در ضخامت های بیشتر یک لایه 8 میل لایه دیگر 6 یا 10 میل باشد.

برای صداگیری بهتر پنجره دوجداره UPVC  یا الومینیومی می توان از شیشه های 3 جداره یا شیشه های لمینت  که 2 لایه شیشه با چسب خاص PVB به هم چسبیده می شوند استفاده کرد که می توان این شیشه را با شیشه های دیگر دوجداره کرد که این نوع شیشه بسیار در عایق صوتی موفق می باشد . نصب فنی و استاندارد با استفاده از فوم های پلی اورتان و چسب های سیلیکون آببندی جهت درزگیری و پرکردن فضای بین پنجره و دیوار بسیار مهم بوده که عمده عایق نبودن پنجره ها از دو ناحیه  درزگیری لاستیک ها و درزگیری دور پنجره ها می باشد . نصب یراق آلات ( لولا و دستگیره ) استاندارد و در نهایت پرسنل فنی باتجربه و حرفه ای جهت نصب پنجره ها بسیار مهم بوده که شرکت چهلستون  از این افراد بهره مند می باشد.

 پنجره کشویی یا لولایی

مورد دیگر جهت عایق بودن پنجره انتخاب نوع پنجره یعنی لولایی و یا کشویی بودن آن است.

پنجره های کشویی یو پی وی سی و آلومینیوم در مقایسه با بی کیفیت ترین پنجره لولایی دارای پایین ترین حد عایق هستند. به دلیل اینکه پنجره کشویی برای روان حرکت کردن در ریل نمی توان از لاستیک ( گسکت ) استفاده کرد بجای لاستیک از فرچه مویی برای دور پنجره ها ی بازشو استفاده می شود که برای روان حرکت کردن پنجره کشویی باید حداقل استحکاک بین فرچه مویی و فریم وجود داشسته باشد تا پنجره کشویی براحتی حرکت کند پس از پنجره های کشویی آلومینیومی و حتی UPVC نمی توان بعنوان یک پنجره عایق سر و صدا و سرما و گرما استفاده کرد . توصیه شرکت چهلستون برای یک پنجره عایق صدا این است که از پروفیل های سری 70 یو پی وی سی با شیشه دوجداره که یک لایه لمینت 10 میل و لایه دیگر شیشه 6 یا 8 میل می باشد استفاده شود. البته می توان از شیشه ضخیم تر استفاده کرد ولی با تجربیات شرکت چهلستون  این نوع شیشه مصرف کننده را به هدف خود برای جلوگیری 70% سرو صدا می رساند . البته باز هم باید متذکر شد تزریق فوم پلی اورتان در دور پنجره و حدفاصل پروفیل پنجره و دیوار بسیار در عایق بودن پنجره موثر می باشد .

باتوجه به اینکه پنجره های یوپی وی سی لولایی در عایق صوتی و برودتی موفق تر از پنجره های آلومینیومی می باشد ولی در انتخاب پنجره های آلومینیومی حتما باید از پروفیل های ترمال بریک استفاده کرد و برخلاف پنجره UPVC در پنجره های الومینیومی پهنای پروفیل در عایق بودن موثر نبوده و همان انتخاب ضخامت شیشه در یوپی وی سی و تزریق فوم کمک بسیار زیادی در عایق بودن پنجره می نماید.