23
فروردین

نرده شیشه ای

نرده شیشه ای یا جانپناه شیشه ای کاربرد های مختلفی دارد. نرده های شیشه ای که به نام هندریل شیشه ای ، نرده لمینت ، نرده شفاف و نرده مدرن نیز از آن نام برده می شود در محل هایی مانند نرده راه پله ، نرده جلوی بالکن ، نرده جانپناه جلوی پنجره ها و تراس ، نرده بام سبز ، نرده فضاهای ویو دار ، دور استخرها و جاهای مختلف دیگر استفاده می گردد. در نرده های هندریل شیشه ای یا جانپناه شیشه ای عمدتا شیشه استفاده شده در این نرده ها از نوع شیشه نشکن غیر ریزنده یا شیشه سکوریت لمینت می باشد . شرکت چهلستون تولید کننده انواع هندریل با شیشه های سکوریت و لمینت استاندارد و هندریل شیشه ای می باشد. ارتفاع استاندارد این نرده های شیشه ای هندریل عمدتا از کف تا روی شیشه باید ۱۱۰ سانتی متر باشد تا تاییدیه نظام مهندسی داشته باشد اگر در زیر نرده ها ارتفاعی دیوار کار شده باشد با توجه به ارتفاع دیوار ارتفاع شیشه روی آن مشخص می گردد به شرط اینکه سطح ارتفاع دیوار با شیشه بیش از ۳ سانتی متر نباشد . درصورتیکه لبه ای بیش از ۳ سانتی متر داشته باشیم پله محاسبه شده و از روی دیوار باید ۱۱۰ سانتی متر رعایت شود. علت استفاده از شیشه سکوریت برای شیشه های نرده های هندریل افزایش استقامت شیشه هندریل و نرده شیشه ای و جلوگیری از خرد شدن آن می باشد و علت لمینیت بودن آن این است که پس از خرد شدن از هم جدا نشده و روی کار بماند و اجازه سقوط را به شخص ندهد. در صورتیکه شیشه جانپناه فقط سکوریت باشد و لمینیت نشود پس از شکست خرد شده به زمین می ریزد ، البته خطری پس از شکست ندارد ولی دیگر جانپناهی وجود ندارد تا بتواند جان کودکی را که باعث شکست شیشه شده را از سقوط نجات دهد . پس نتیجه اینکه نرده های هندریل شیشه ای حتما باید از نوع شیشه غیر ریزنده باشد.شرکت چهلستون تولید کننده شیشه های غیر ریزنده یا لمینیت همان شیشه دولایه است که توسط طلقی چسب دار بین دو شیشه به هم چسبانده می شود شیشه نرده هندریل پس از مشخص شدن نوع رنگ شیشه ضخامت آن نیز بسیار مهم است برای نرده های هندریل شیشه ای عمدتا از شیشه های میل لمینیت تا ۲۰ میلیمتری یا ۲۰ میل لمینیت استفاده می شود.
منظور ازهندریل شیشه ای ۱۲ میل ، استفاده از دولایه شیشه ۶ میل لیمینت شده بعلاوه یک لایه طلق بین دو شیشه می باشد. البته از ۱۲ میل بیشتر می‌شود ولی به عنوان شیشه ی ۱۲ لمینیت سکوریت شناخته می‌شود و شیشه‌ی ۲۰ میل لیمیت سکوریت برای نرده های شیشه ای نیز ۲ عدد شیشه ۱۰ میل با طلق به یکدیگر چسبانده می‌شود ولی عمدتا در نرده‌ها با پایه های مختلف و ابعاد شیشه ی نوع ضخامت شیشه مشخص می‌شود. ولی برای ابتدا و شروع کار اجرا نرده های هندریل شیشه ای با در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه نصب و اجرا نوع پایه برای شیشه مشخص می شود نسبت به ابعاد شیشه پهنا و ارتفاع آن انتخاب پایه بسیار مهم می باشد پایه و یا بست های نرده یا جانپناه شیشه ای انواع و اقسام مختلف داشته و در ابتدا از لحاظ فنی و سپس به انتخاب خریدار می توان از پایه های زیر استفاده کرد . شرکت چهلستون ارائه دهنده انواع پایه در مدل های مختلف برای استفاده و نصب هندریل های شیشه ای و نرده های لیمینت می باشد. جهت استفاده از خدمات مشاوره رایگان شرکت چهلستون در زمینه نصب پنجره های آلومینیومی و نرده های شیشه ای با ما تماس بگیرید.
انواع پایه های شیشه هندریل عبارتند از
۱. پایه های آلومینیوم اکسپوز یا کامپوننت
۲. پایه های اسپیگوت
۳. پایه های فیکس پوینت

پایه های آلومینیوم اکسپوز یا کامپوننت . این نوع پایه های آلومینیومی با عرض ۱۵ و۳۰ سانتی متر بسیار مستحکم بر روی زمین بصورت روی کار یا دفنی نصب می شود . در پایه های نرده هندریل اکسپوز یا کامپونت که به پایه های سرتا سری آلومینیومی نیز معروف بوده این پایه های ۱۵سانتی متری با فاصله های حدودی ۳۰ سانتی متری در یک خط نصب شده و پس از نصب پایه ها بر روی محل با پیچ و رول بلت های مخصوص و حتی در جاهای خاصی با تزریق چسب بتون یا سنگ بین محل و پایه شیشه های لمینت سکوریت که عمدتاً ۱۶ میلی متر بوده داخل این پایه ها با تسمه و گوه ها و بست های خاص خود قرار گرفته و در محل خود محکم می گردد و روی پایه ها از کاور های سرتاسری در دو طرف پایه جهت زیبایی و کاور کردن پایه خا نصب در محل استفاده میشه این نوع نرده های هندریل شیشه ای (کامپونت یا اکسپوز) به دلیل استحکام بسیار زیاد بیشترین استفاده را در دیوار پشت بام ها ، روف گاردن ها ، اماکن عمومی مثل پاساژها و جلوی بالکن های بزرگ را دارد.
در تمامی نرده های هندریل شیشه ای محکم بودن پایه ها بر روی محل بسیار مهم می باشد اگر به هر دلیلی پایه ها روی محل خوب و محکم نصب نشود پس از اجرای نرده شیشه و نرده محکم نبوده و لرزش خواهد داشت. به این خاطر بدلیل اینکه محل زیر کار به خوبی بتن ریزی نمی شود و امکان پوک بودن محل وجود دارد ، بنابراین قبل از تمام شدن سطح عمدتاً از یک آهن ناودانی ۱۰ سانتی متری بصورت برعکس داخل زمین کار گذاشته شده که پایه ها روی ناودانی آهنی با پیچ های مخصوص قلاویز شده و نصب می گردد.
البته باید متذکر شد نصب محکم ناودانی در محل بسیار مهم بوده در صورتیکه جهت نصب ناودانی الزامات فنی رعایت نشود پس از نصب نرده ،شیشه ها لرزش دارد این توضیحات درباره ی نرده هندریل شیشه ای با پایه اکسپوز یا کامپونت توضیحی مختصر می باشد که در پایه نرده های شیشه استفاده می شود ولی در بالای نرده های هندریل شیشه ای می توان شیشه ها را بدون نصب هر یراق خاصی بصورت ساده رها کرد و یا از بست های بین شیشه و یا ناودانی روی شیشه استفاده کرده که نصب بست بین دو شیشه و ناودانی روی شیشه باعث بالابردن استحکام نرده و جلوگیری از لرزش شیشه می گردد. شرکت چهلستون آمادگی دارد تا در مراحل مختلف پروژه مشاوره های تخصصی در جهت حذف هرگونه دوباره کاری و افزایش کیفیت پروژه را ارائه دهد.
توضیح دیگر درباره نرده های شیشه ای کامپونت یا اکسپوز این است که تمامی شیشه های هندریل نسبت به طول اجرا پهناهای دو عدد شیشه مشخص می شود به طور مثال اگر جلوی بالکن به طول ۴متر باشد عمدتاً از ۳ یا ۴ عدد شیشه کنار هم اجرا می شود توضیح دیگر این است که نرده های هندریل کامپونت یا اکسپوز عمدتاً در راه پله ها استفاده نمی شود مگر اینکه در کنار راه پله که شیشه نصب می شود دیواره ای شیب دار اجرا شده باشد تا بتوان پایه های کامپونت اکسپوز را روی آن نصب کرد در غیر این صورت امکان نصب نرده هندریل شیشه بر روی راه پله ممکن نیست.
نوع دوم پایه های نرده هندریل شیشه ای پایه هایی بنام اسپیگوت می باشد این پایه ها که با انواع آهنی ، آلومینیومی و استیل در رنگ بندی های مختلف در شرکت چهلستون موجود می باشد . استفاده از پایه های استیل به صورت رنگی یا همان استیل متداول می باشد. این پایه ها بصورت تک تک بدون هر گونه کاوری جداگانه با ۴عدد پیچ یا رول بلت بر روی زمین با فاصله های استاندارد نسبت به طول شیشه ها نصب می گردد این پایه ها از ارتفاع ۲۰ سانتی متری تا ارتفاع ۵۰ سانتی متری موجود بوده ولی عمده مصرف در نرده های شیشه ای پایه اسپیگوت با ارتفاع ۲۰ سانتی متر می باشد. پایه های اسپیگوت نرده های شیشه ای را همانند پایه های اکسپوز یا کامپونت در مکان های مختلف می توان نصب کرد البته با استحکام کمتر و توضیح دیگر در تفاوت نرده های کامپونت اکسپوز و اسپیگوت اینکه نرده های هندریل کامپونت از کف کاربرده و پایه و شیشه از کف کار هیچ فاصله ای ندارد ولی در نرده های هندریل اسپیگوت شیشه ها از کف کار ۱۰ سانتی متر بالاتر نصب می شود. در مقایسه این دو نرده باهم اینکه پایه های اسپیگوت را به راحتی می توان روی راه پله نیز نصب کرد ولی همانطور که در بالا گفته شده نرده های شیشه ای کامپونت اکسپوز در شرایطی بسیار خاص امکان نصب روی راه پله را دارد البته نصب پایه های اسپیگوت بر روی نرده با توجه به کف راه پله بسیار خاص می باشد و باید از قبل سازه کف پله با بتون یا آهن خاص مشخص شود.

در نصب پایه های کامپونت پایه های ۱۵ سانتی با فاصله حدودی ۳۰ سانتی متر بر روی زمین نصب و سپس روی آن کاور می شود و در نرده های شیشه ای با پایه اسپیگوت تعداد پایه ها نسبت به پهنای شیشه مشخص می شود بطور مثال در نرده ای با طول ۳متر اگر دو عدد شیشه ۱۵۰ سانتی متری در کنار هم نصب شود اصولاً به هر عدد شیشه ۳عدد پایه اسپیگوت نصب می شود یا اگر شیشه ۳متری باشد ۳عدد شیشه ۱متری اجرا می شود به هر عدد شیشه ۲عدد پایه اسپیگوت نصب می شود عمدتاً شیشه ها تا عرض ۱۲۰سانتی متر ۲پایه تا عرض ۲۰۰۰ ۳ پایه و بالاتر از ۲۰۰۰ از ۴ پایه یا بیشتر استفاده می گردد. روی نرده های شیشه ای با پایه اسپیگوت نیزمانند نرده های کامپونت می توان از ناودانی یا بین شیشه ها از بست های خاص استفاده گردد و فاصله این شیشه ها نیز مانند شیشه های نرده کامپونت با فاصله حدودی ۲ سانتی متر از هم نصب می شود.
نوع بعدی نرده، نرده با پایه های فیکس پوینت نصب می شود عمدتاً نوع نرده های شیشه ای جهت نرده راه پله و بر روی کنار دیواره راه پله نصب می شود پایه های فیکس پوینت پایه های لوله ای شکل با ارتفاع ۳تا ۷ سانتی متر ابتدا روی دیوار راه پله یا نما نصب می شود (امکان نصب پایه های فیکس پوینت جهت نرده بر روی کف امکان پذیر نمی باشد)، سپس شیشه های سوراخ کاری شده با قطر ۲سانتی متر بر روی پایه های فیکس پوینت نصب می گردد. جهت نصب پایه های فیکس پوینت زیر کار می بایستی از آهن کشی قوی یا بتنی حداقل با ضخامت ۷ سانتی متر استفاده شود تا پایه های فیکس پوینت نرده شیشه ای محکم در محل خود قرار گرفته و لرزش به حداقل برسد. نرده های شیشه ای با پایه فیکس پوینت زیبایی زیادی در راه پله ها ایجاد کرده و باعث افزایش زیبایی فضای داخلی می گردد. پایه های فیکس پوینت نیز از نوع آهنی ، آلومینیومی و استیل می باشد. در نرده های شیشه با سایز های کوچک بطور مثال ارتفاع های زیر ۶۰ سانتی متر و طول های زیر ۲ متر می توان از پایه های معمولی شیشه به دیوار و در کف نیز استفاده کرد که در مقایسه با پایه های کامپونت اکسپوز و اسپیگوت قیمتی بسیار پایین تر دارد .
روش دیگر در نصب جانپناه جلوی پنجره ها از قاب آلومینیومی باریک با ابعاد حدودی ۳۵*۳۵ میلیمتر نیز استفاده می شود بصورتیکه عمدتاً این قاب فقط جلوی بازشو پنجره ها روی پروفیل پنجره نصب شده و شیشه لمینت سکوریت داخل آن قرار می گیرد در این نوع نرده جانپناه بدون فاصله کامل به پنجره نصب می شود درصورتیکه نرده های هندریل دیگر نسبت به پهنای دیوار دو پنجره امکان قرار دادن فاصله بین نرده شیشه ای و و پنجره امکان پذیر می باشد .شیشه استفاده شده در تمامی هندریل ها می تواند از انواع شیشه های رنگی با ضخامت های مختلف ایجاد گردد . عمده رنگ شیشه های استفاده شده در نرده هندریل های شیشه ای فلوت ساده ، سوپر کلیر ساده ، شیشه دودی و شیشه برنز می باشد فقط باید دقت داشت در انتخاب پایه های اسپیگوت ، فیکس پوینت و معمولی حتما ازپایه های استیل ۳۰۴ یا ۳۰۶ استفاده کرد در تمامی پایه های دیگر احتمال زنگ زدگی و سولفاته شدن وجود دارد البته در صورت استفاده از رنگ های کوره ای بر روی پایه ها این احتمال بسیار کم می باشد. شرکت چهلستون به عنوان مجری برتر انواع شیشه های جانپناه ، نرده های شیشه ای و شیشه های لمینت و سکوریت با ارائه شیوه های نوین در خدمت صنعت ساختمان کشور می باشد.